Grafika rastrowa i wektorowa

Co to jest grafika wektorowa

 Grafika wektorowa (grafika geometryczna) jest to obraz zapisany elektronicznie w postaci figur geometrycznych opisanych wzorami matematycznymi. Dzięki temu zapisowi, można pozwolić sobie na zmiany rozmiaru pliku wynikowego. Dodatkowo można dowolnie skalować obraz bez utraty jego jakości. W uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość konwersji grafiki wektorowej do postaci grafiki rastrowej.

Grafika wektorowa sprawdza się najlepiej, gdy zachodzi potrzeba stworzenia grafiki, czyli mającego stosunkowo małą ilość szczegółów, nie zaś zachowaniu fotorealizmu obecnego w obrazach. 

Przykładowe programy do grafiki wektorowej: CorelDrawAdobe Illustrator

Zalety:

    - skalowalność
    - prostota opisu
    - możliwość zmiany parametrów obrazu
    - opis przestrzeni trójwymiarowych
    - możliwość użycia ploterów zgodnie z metodą ich pracy
    - dobra konwersja do grafiki rastrowej

Wady:

    - duża złożoność pamięciowa dla obrazów fotorealistycznych
    - w przypadku skomplikowanych obrazach rastrowych nieopłacalność obliczeniowa konwersji (poprzez   wektoryzację) do formy wektorowej


Przykłady użycia grafiki wektorowej:

    - logo, herby, flagi, godła
    - schematy naukowe i techniczne
    - mapy i plany
    - różnego typu znaki, np. drogowe
    - część graficznej twórczości artystycznej (np. komiksy)

 

Podczas korzystania z komputera można spotykać się z grafiką wektorową częściej, niż się powszechnie uważa. Stosowane są one m.in. w fontach, komputerowych opisach czcionek oraz w grach komputerowych i wideo, a dokładniej do opisu grafiki trójwymiarowej. Geometria i jej przekształcenia stanowiące opis przestrzeni trójwymiarowej opisywane są metodami grafiki wektorowej, wygląd obiektów określany jest rastrowo za pomocą tzw. tekstur.



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2025 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl